ESPECIALITAT

TRASTORNS DE L'ATM

trastorns de l'ARTICULACIÓ TEMPOROMANDIBULAR

Experts en trastorns d'ATM

Busca atenció mèdica si tens dolor o sensibilitat persistent a la mandíbula o si no pots obrir o tancar la boca per complet.

Els trastorns temporomandibulars o disfunció craneomandibular (anomenat a vegades. “problemes d’ ATM”), són un conjunt d’afeccions dels músculs de la cara, coll i/o de les articulacions temporomandibulars (articulació de la mandíbula o ATM). La causa precisa d’aquests trastorns, en la majoria de casos, és difícil de determinar. Freqüentment el problema articular i muscular es barreja i sol cursar amb els dos trastorns però amb més predominància d’un. Clinica Dental Sabrià som experts en aquesta àrea i som membres de la Societat Espanyola de Disfunció Craneomendibular i Dolor Orofacial (SEDCYDO).

Tanmateix sabem que hi han diferents factors que contribueixen a la seva aparició, com poden ser mals hàbits (rosegar les ungles, mossegar bolígrafs, les galtes o llengua freqüentment…), estrès, traumatismes, bruxisme, hiperlaxitud. La hiperlaxitud dels lligaments és un dels factors més freqüents sobretot en pacients joves, i sobretot dones.

Com puc detectar que estic davant un problema que requereix visitar el dentista i quins són els principals tractaments que em poden recomenar  pot recomanar el dentista quan parlem dels trastorns de l’articulació temporomandibular?

SÍMPTOMES

Aquests trastorns normalment ocasionen dolor, dificultat per obrir o tancar completament la boca intermitent o constant, i/ o soroll a nivell de l’articulació temporomandibular al obrir la boca. El dolor pot cursar amb característiques variables essent constant o intermitent, localitzat a prop de l’orella o estenent-se per part de la cara o del cap (mal de cap), també pot donar-se per moviments de la mandíbula, és a dir, obrint la boca o mastegar. A més, el dolor pot ser punxant, opressiu o adoloriment de les barres.

TRACTAMENTS

El tractament es basa en el correcta diagnòstic del problema, la correcció dels mals hàbits, l’aplicació de tractaments odontològics i sobretot la fisioteràpia. La fisioteràpia és bàsica en molts d’aquests transtorns tant articulars com musculars.

bruxisme

Apretes o grinyoles les dents de manera inconscient? Pots estar davant d'un problema anomenat bruxisme.

El bruxisme és l’acció inconscient de serrar o fregar les dents. Habitualment és un hàbit inconscient que sol ser intermitent en el temps. Es pot realitzar en vigília o en el son. En vigília és difícil de controlar i sol ser necessàri intentar fer conscient l’hàbit. En el son es pot controlar els efectes nocius que produeix com cansament a la mandíbula o bé desgast dental mitjançant l’ús de fèrules terapèutiques, aparells que s’encaixen a les dents i que modifiquen les relacions de les dues arces dentàries.